En, hoe staat het met de goede voornemens?

Wie kent dat nou niet? Nu al de balen van al die goede voornemens of er juist bang voor zijn ze niet meer waar te kunnen maken? We zijn allemaal zo druk, hebben weinig tijd en nog veel minder tijd om te ontspannen. Vooral het weekend is de juiste tijd om te ontspannen voor de meesten van ons. Geen werk, geen stress, geen wekker die om half zeven ’s ochtends al aan het piepen slaat… Bij dat rustige leventje hoort voor veel mensen ook een ontspannen voedingspatroon. Waarom kunnen we dit doordeweeks dan niet? Vaak komt dit door teveel stress en dit heeft allerlei negatieve gevolgen, zowel op de lange als korte termijn. Als je last hebt van stress gebeurt er van alles in je lichaam. Voedingsstoffen worden minder goed opgenomen, je krijgt minder zuurstof in je bloed, je hormonen kunnen uit balans raken en het cholesterol gehalte kan omhoog gaan, je darmflora raakt uit balans en stofwisseling wordt vertraagd. In feite krijgt stress alle prioriteit van het lichaam en kan het immuunsysteem verzwakt raken.

Vooral de aanmaak van cortisol stijgt aanzienlijk en daarom wordt cortisol ook wel het “stress-hormoon” genoemd. Cortisol is een steroïde hormoon dat behalve de bloeddruk en de hartfunctie ook het gebruik van eiwitten, koolhydraten en vetten door het lichaam reguleert. Wanneer er cortisol wordt afgescheiden worden er spiereiwitten afgebroken, wat leidt tot het vrijkomen van aminozuren in de bloedbaan. Deze aminozuren worden door de lever gebruikt om glucose om te zetten in energie. Cortisol zorgt er dus voor dat er energie kan worden gemaakt van vetcellen, die vervolgens door de spieren worden gebruikt.

Is stress alleen maar ongezond?
Je zou nu kunnen denken dat aanmaak van cortisol in het lichaam ongezond is, maar dit is niet helemaal waar. De productie van cortisol is een gezonde reactie bij stress-situaties, hiermee overleven wij. Daarnaast heeft cortisol nog een paar andere belangrijke functies voor een gezond lichaam: het zorgt ervoor dat je ‘s ochtends fris wakker wordt (daarom is je cortisolgehalte ‘s ochtends van nature altijd het hoogst) en werkt als een ontstekingsremmer als je een verwonding hebt omdat het de aanmaak van stoffen in het lichaam afremt die ontstekingen bevorderen. Cortisol hebben we dus nodig, maar als je teveel cortisol aanmaakt omdat je doorlopend last hebt van stress kan dat schadelijke gevolgen hebben voor de gezondheid. Symptomen van een hoge cortisolproductie in het lichaam zijn slapeloosheid, onbedwingbare trek in suiker of zout, spijsverteringsproblemen, allergieën, een onrustig gevoel, verwarring, huidproblemen, ademhalingsproblemen of slechte concentratie

Wanneer is stress schadelijk?
Sommige soorten stress heb je zelf niet in de hand en zijn daarom niet te vermijden, en milde vormen van stress kunnen je zoals je al eerder hebt kunnen lezen zelfs goed van dienst zijn, omdat het je lichaam en geest alert en waakzaam maakt. Maar als je op een negatieve manier reageert op stressfactoren, je gevoelens en emoties niet meer de baas bent, het gevoel hebt dat je de situatie niet meer in de hand hebt en/of heel lang na de stresssituatie er nog last van hebt dan kan stress schadelijk zijn voor je gezondheid. Stress heeft een grote invloed op je lichamelijke gesteldheid, want je geestelijke gezondheid heeft invloed op zo’n beetje elke cel van het lichaam. Mensen die langdurig aan chronische stress worden blootgesteld maken continu cortisol aan en kunnen daardoor sneller last van gewichtstoename hebben, en het extra vet dat het lichaam hierbij opslaat is vooral buikvet.

Vergeet perfectie, ga voor zo goed mogelijk
De eerste stap die je daarbij moet zetten, is – makkelijker gezegd dan gedaan – om niet meer voor perfectie te gaan. Als je van plan bent om perfect gezond te eten op vrijdagavond, kan het een tegenvaller zijn als je geen verse groenten meer in huis hebt. Als je op het werk de lat altijd te hoog legt maak je het jezelf alleen maar heel moeilijk. Ontspannen is een heel belangrijke factor naast werk, gezinsleven en “alles moeten”. We vergeten soms tijd in te plannen om te genieten of juist die leuke dingen te doen.

Wij bij Your Workout bieden een prima pakket aan om volledig te ontspannen in de vorm van beweging. Sporten is de ultieme manier anti stress behandeling. Lichaamsbeweging wordt dan ook als een hele effectieve behandeling tegen stress gezien, zelfs binnen de medische wetenschap. De belangrijkste voordelen van sport als stress-behandeling zijn: sporten helpt stress te behandelen door je gedachten te verleggen, lichaamsbeweging verbetert je zelfvertrouwen en eigenwaarde en als je je spieren gebruikt, komen deze uit de gespannen stand die wordt veroorzaakt door stress. Natuurlijk is sporten een ruim begrip en heeft de een meer baat bij een Pilates les en de ander bij een Bootcamp of Personal Training.

Ook zo vermoeid, last van stress of zin om ie goede voornemens voort te zetten? Neem dan contact met ons op via info@your-workout.nl

Deel dit bericht:

Gerelateerde berichten

Is suiker goed voor je?

Afgelopen weken is suiker weer een trending topic geweest in het nieuws. Er moet echt minder suiker in het [...]

Wat is nu eigenlijk Trailrunning?

Trailrunning wil zeggen ‘off road’ lopen; door de natuur, over smalle paadjes. We zoeken het avontuurlijke op! Maar dit [...]

Neem contact op

Wil je meer informatie of heb je een andere vraag? Vul dan ons contactformulier in. Wij nemen zo spoedig mogelijk contact met je op.