skip to Main Content

Donkere dagen en een vitamine D tekort

Terug naar overzicht

Donkere dagen en een vitamine D tekort

Vitamine D wordt onder invloed van UV-straling aangemaakt in de huid en komt in twee vormen voor. Vitamine D3 is afkomstig van dierlijke bronnen en wordt aangemaakt door de huid na blootstelling aan (zon) licht. Vitamine D2 is afkomstig van planten zoals gisten en schimmels en kan niet door het lichaam zelf worden aangemaakt.

Wanneer de R weer in de maand komt en de huid onvoldoende wordt blootgesteld aan licht of wanneer je een getinte huidskleur hebt met veel pigment dan verloopt omzetting in vitamine D minder goed.

Juist dan is het nodig het lichaam van extra vitamine D te voorzien. Deze vitamine heeft een aantal zeer belangrijke functies voor het lichaam. Zo is deze vitamine een heel belangrijke stof voor de bothuishouding, bloeddruk en immuunsysteem. Veel mensen blijken een hoge behoefte aan deze stof te hebben mede ook door het gebruik van crème soorten met een UV factor. In Nederland komt een vitamine D gebrek veelvuldig voor afhankelijk van leefstijl en individu.

Waar kan je vitamine D in vinden?
De rijkste voedingsbronnen van vitamine D zijn levertraanolie, vette vis en eigeel. Vlees, melk en boter bevatten ook kleine hoeveelheden.

Als je vermoedt dat je een vitamine D tekort hebt kun je jezelf misschien afvragen wat voor symptomen daarop zouden kunnen duiden. Vaak zijn de symptomen die duiden op een vitamine D-gebrek erg subtiel en niet direct in verband te brengen met een vitamine D-tekort.

Als je vaak last hebt van één of meer van de volgende symptomen kan het heel goed zijn dat je een vitamine D-tekort hebt.

*regelmatig verkouden en griep
*slappe spieren en spierkrampen
*gewrichtspijn
*chronische vermoeidheid
*tandvleesaandoeningen
*slapeloosheid
*overgewicht

Heb je na het lezen van deze informatie vragen over vitamine D of supplementen neem dan contact op met Marjolein van Piggelen via marjolein@your-workout.nl

Bel nu
Gratis intake